Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

PPK na UW

Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA ma przyjemność zaprosić administratorów obsługujących serwis e-PPK oraz pracowników na bezpłatne szkolenia o charakterze edukacyjnym.

Oprócz informacji dotyczących PPK, przekażemy Państwu na szkoleniach wiele ciekawych informacji na temat rynku emerytalnego w Polsce.

Zamieszczamy harmonogram szkoleń, które odbędą się w kwietniu 2024 r., z podziałem na grupę docelową:

 

1. Szkolenie dla pracowników, którzy nie zapisali się do PPK (współprowadzi PFR Portal PPK):

  • Przedstawimy spojrzenie realisty i sceptyka na temat PPK
  • Przypomnimy zasady funkcjonowania PPK
  • Omówimy temat wypłat z PPK
  • Przypomnimy gdzie można sprawdzić wysokość zgromadzonych oszczędności

Termin szkolenia: 17.04.2024 r.

Godzina spotkania: 9:30

Link do szkolenia: <https://html.transmisjeonline.pl/807-982-742>

 

2. Szkolenie dla pracowników z obsługi serwisu inPZU:

  • Omówimy zasady logowania do serwisu
  • Powiemy, jak sprawdzić wysokość zgromadzonych oszczędności
  • Wytłumaczymy, jak zmienić dane osobowe
  • Powiemy, jak wskazać lub zmienić osoby uprawnione

Termin szkolenia: 10.04.2024 r.

Godzina spotkania: 9:30

Link do szkolenia: <https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3Ameeting_ODY1YWMyMGItMmJkMS00N2FlLWIzYmMtMWQzNzkzNTY4Y2Fl%40thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22%3A%2270494a27-b38e-4c71-aa33-8d5d48639f41%22%2C%22Oid%22%3A%22376b10e9-54ad-435a-b1b2-fa66c0e074a2%22%7D>

 

3. Szkolenie dla administratorów, którzy znają i obsługują serwisu e-PPK (współprowadzi PFR Portal PPK):

  • Wyjaśnimy trudne przypadki, z którymi spotykają się osoby obsługujące e-PPK

Termin szkolenia: 24.04.2024 r.

Godzina spotkania: 13:00

Link do szkolenia: <https://transmisjeonline.pl/426-252-020>

 

4. Szkolenie dla nowych administratorów, którzy jeszcze nie znają serwisu e-PPK:

  • Powiemy jak uzyskać dostęp do serwisu e-PPK
  • Wyjaśnimy jak zapisać nowych pracowników do PPK
  • Wytłumaczymy jak stworzyć listę wpłat
  • Powiemy jak zrealizować otrzymane od pracowników dyspozycje

Termin szkolenia: 11.04.2024 r.

Godzina spotkania: 10:00

Link do szkolenia: <https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3Ameeting_MzdhMDNiYTAtOTUxZi00NDY2LWI3NTAtYzlmNWE4YzkzYTBl%40thread.v2/0?context=%7B%22Tid%22%3A%2270494a27-b38e-4c71-aa33-8d5d48639f41%22%2C%22Oid%22%3A%22376b10e9-54ad-435a-b1b2-fa66c0e074a2%22%7D>

 

Do każdego szkolenia będzie można dołączyć 20 min. przed jego rozpoczęciem.

Z uwagi na limit dostępnych miejsc, prosimy o wcześniejsze logowanie się na szkolenia. Gdyby okazało się, że limit dostępnych miejsc został wyczerpany, na początku maja prześlemy Państwu zaproszenie na kolejne szkolenia.

Zapraszamy również do lektury naszego bloga: <https://emeryturappk.pzu.pl/oszczednosciowe-espresso>, w którym znajdą Państwo bardzo ciekawe artykuły dotyczące oszczędności oraz finansów.

 

ZAPRASZA

Biuro Programów Emerytalno-Oszczędnościowych
Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU Spółka Akcyjna
Rondo Ignacego Daszyńskiego 4
00-843 Warszawa

Masz pytania? Zadzwoń!
22 640 05 55
Opłata zgodna z taryfą operatora

Autozapis do PPK w 2023 r.

 

Pracodawca jest zobowiązany co 4 lata, od dnia 1 kwietnia (pierwszy raz w 2023 roku) wznawiać dokonywanie wpłat do Pracowniczego Planu Kapitałowego (PPK) za każdą osobę zatrudnioną, która złożyła deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, chyba że osoba ta ponownie zrezygnuje z ich dokonywania, składając pracodawcy nową deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Do końca lutego 2023 r. pracownikom, którzy złożyli deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, zostanie przekazana do podpisu „Informacja o wznowieniu dokonywania wpłat do PPK” – przekazanie tej informacji uczestnikowi PPK jest obowiązkiem podmiotu zatrudniającego.

Co 4 lata pracodawca będzie zobowiązany ponowić autozapis do PPK. Pierwszy ponowny autozapis do programu będzie miał miejsce w 2023 r., a kolejne: w 2027 roku, w 2031 roku itd.

Autozapis do PPK w 2023 r. oznacza, że od 1 kwietnia 2023 r. pracodawca będzie dokonywał za pracowników wpłat do PPK.

Jeśli wcześniej pracownik złożył pracodawcy deklarację rezygnacji z wpłat do PPK, straci ona moc 28 lutego 2023 r. (nawet jeśli została złożona w lutym 2023 r.)

Ponowny autozapis dotyczy osób, które złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Nie będzie podlegała autozapisowi do PPK osoba, która:

  • przed 1 kwietnia 2023 r. skończyła 55 lat i nie złożyła pracodawcy wniosku o zawarcie w jej imieniu umowy o prowadzenie PPK,
  • przed 1 kwietnia 2023 r. skończyła 70 lat (nawet jeśli złoży pracodawcy wniosek o zawarcie w jej imieniu umowy o prowadzenie PPK),
  • od 1 marca 2023 r. ponownie złoży pracodawcy deklarację o rezygnacji z wpłat do PPK.

Ważne! Najwcześniej pracownik może złożyć deklarację o ponownej rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK w dniu 1 marca 2023r.

Dodatkowe informacje o autozapisie dostępne są na stronie https://www.mojeppk.pl/

PPK w praktyce: Autozapis

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami pracownika i podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa. Wpłaty pracownika oraz podmiotu zatrudniającego będą naliczane procentowo od wysokości wynagrodzenia pracownika. Pracownik może w każdej chwili zarówno zrezygnować z oszczędzania w tym programie, jak i do niego wrócić.

Ponadto informujemy, że:

  • osoba zatrudniona, która jest uczestnikiem PPK, powinna ─ w terminie 7 dni, po upływie 10 dni miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynie jej 3-miesięczny okres zatrudnienia ─ złożyć podmiotowi zatrudniającemu oświadczenie o zawartych w jej imieniu umowach o prowadzenie PPK. Oświadczenie powinno zawierać oznaczenie instytucji finansowych, z którymi zawarto te umowy;
  • osoba zatrudniona, która ukończyła 55 lat i nie ukończyła jeszcze 70 lat, aby zostać uczestnikiem PPK, powinna złożyć podmiotowi zatrudniającemu wniosek o zawarcie ─ w jej imieniu i na jej rzecz ─ umowy o prowadzenie PPK;
  • uczestnik PPK, poza obowiązkową wpłatą podstawową, może zadeklarować wpłatę dodatkową do PPK w wysokości do 2% jego wynagrodzenia;
  • uczestnik PPK, którego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, może złożyć podmiotowi zatrudniającemu deklarację o obniżeniu wpłaty podstawowej do PPK. Obniżona wpłata podstawowa może wynosić mniej niż 2%, ale nie mniej niż 0,5% jego wynagrodzenia.

PPK A ZMIANA MIEJSCA PRACY

Uczestnik PPK może w tym samym czasie być stroną więcej niż jednej umowy o prowadzenie PPK zawartej przez innych pracodawców, u których uczestnik PPK był lub jest zatrudniony.

W przypadku zmiany miejsca pracy, uczestnik PPK powinien poinformować swojego nowego pracodawcę o posiadanych rachunkach PPK.

W tym celu powinien złożyć pracodawcy:

 Oświadczenie uczestnika PPK o zawartych umowach o prowadzenie PPK” (pobierz plik w formacie pdf).

Dzięki temu pracodawca będzie mógł podjąć działania, aby dotychczasowe oszczędności uczestnika zgromadzone w PPK zasiliły jego nowy rachunek PPK – pracodawca składa w imieniu pracownika wniosek o wypłatę transferową.

Uczestnik PPK składa „Oświadczenia uczestnika PPK o zawartych umowach o prowadzenie PPK” w terminie 7 dni po upływie trzeciego miesiąca zatrudnienia, nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin trzech miesięcy zatrudnienia, chyba że pracownik zadeklaruje, przed upływem tego terminu, niedokonywanie wpłat do PPK, na podstawie „Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)” (pobierz plik w formacie pdf) albo przestanie być pracownikiem (rozwiązanie umowy o pracę).

Pracodawca informuje uczestnika PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego rachunkach PPK, prowadzonych przez inne instytucje finansowe.

Uczestnik PPK może zostawić zgromadzone środki w starej instytucji lub przenieść do nowej, aby wszystkie środki zgromadzić na jednym rachunku.

Jeżeli uczestnik PPK zdecyduje się zostawić środki w starej instytucji, składa w formie pisemnej Oświadczenie w sprawie niewyrażenia zgody na wypłatę transferową” (pobierz plik w formacie pdf) w terminie 7 dni o dnia otrzymania informacji od pracodawcy o obowiązku złożenia wniosku o wypłatę transferową.

W przypadku, gdy pracodawca nie otrzyma „Oświadczenia w sprawie niewyrażenia zgody na wypłatę transferową”, składa – w imieniu uczestnika PPK- wniosek o wypłatę transferową środków zgromadzonych na rachunkach PPK wskazanych w „Oświadczeniu uczestnika PPK o zawartych umowach o prowadzenie PPK”.

Komunikat nr 2 Prorektora ds. współpracy i spraw pracowniczych z dnia 30 marca  2021 r. w sprawie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) na Uniwersytecie Warszawskim.

I. Zawarcie umowy z instytucją finansową o zarządzanie PPK na Uniwersytecie Warszawskim i uruchomienie PPK w UW.

Uniwersytet Warszawski w dniu 26 marca 2021 r. zawarł umowę o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych PZU SA.

Fundusz ten będzie zarządzał środkami gromadzonymi przez uczestników PPK zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim.

Najpóźniej 10 kwietnia 2021 r. zostanie zawarta z funduszem umowa o prowadzenie PPK – wyłącznie w imieniu pracowników/zleceniobiorców UW (w wieku 18-54), którzy nie zrezygnowali z uczestnictwa w PPK oraz pracowników/zleceniobiorców (w wieku 55-70), którzy dobrowolnie przystąpili do programu.

Pierwsze składki do PPK zostaną naliczone od wynagrodzeń wypłacanych po 10 kwietnia 2021 r.

TFI PZU zaprasza Pracowników Uniwersytetu Warszawskiego:

Po podpisaniu umowy o prowadzenie, każdy uczestnik PPK otrzyma list powitalny (dostęp do serwisu inPZU) na adres korespondencyjny wskazany pracodawcy i zaewidencjonowany w SAP (sprawdź w ESS (link do strony zewnętrznej), czy Twój adres korespondencyjny jest aktualny, jeżeli nie – zgłoś zmianę do BSP (pobierz plik w formacie doc)).

II.  Zmiana wysokości wpłat podstawowych finansowanych przez uczestnika PPK.

Uczestnik PPK może obniżyć w określonych okolicznościach wpłatę podstawową lub zrezygnować z wcześniej zadeklarowanej niższej wpłaty podstawowej.

Obowiązkowa składka podstawowa finansowana przez uczestnika PPK może wynosić mniej niż 2% wynagrodzenia, ale nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK, osiągane z różnych źródeł, w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 120% minimalnego wynagrodzenia.

Składka podstawowa w wysokości określonej lub zmienionej w deklaracji obowiązuje od kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym Uczestnik złożył deklarację. Nie uwzględnia się deklaracji obniżenia wpłaty podstawowej, w każdym miesiącu, w którym wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane w UW przekracza kwotę odpowiadającą 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. W terminie wypłaty wynagrodzeń i obliczenia składek do PPK, Dział Płac UW weryfikuje spełnienie warunku nieprzekroczenia 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia w przypadku pracowników, którzy złożyli w poprzednim miesiącu Deklarację w zakresie finansowania wpłat podstawowych do pracowniczych planów kapitałowych (ppk). Jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK jest równe lub niższe niż 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, stosuje się do wyliczenia składki podstawowej wartość wskazaną w ww. Deklaracji, natomiast, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK jest wyższe niż 1,2-krotność minimalnego wynagrodzenia – stosuje się do wyliczenia wpłaty podstawowej w danym miesiącu standardową wysokość 2%.

Uczestnik PPK może w formie zmiany deklaracji zmienić wysokość wpłaty podstawowej obniżonej lub zrezygnować z obniżenia wpłaty.

Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych do pracowniczych planów kapitałowych (PPK) (pobierz plik w formacie docx).

III.  Dobrowolna składka dodatkowa finansowana przez uczestnika PPK.

Uczestnik PPK może zadeklarować dobrowolną wpłatę dodatkową – do 2% wynagrodzenia brutto.

Uczestnik PPK może w każdej chwili:

  1. zadeklarować dobrowolną wpłatę dodatkową,
  2. zmienić wysokość wpłaty dodatkowej,
  3. zrezygnować z dokonywania wpłaty dodatkowej.

Deklaracja w zakresie finansowania wpłat dodatkowych do pracowniczych planów kapitałowych (PPK) (pobierz plik w formacie docx).

Komunikat Prorektora ds. współpracy i spraw pracowniczych z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) na Uniwersytecie Warszawskim.

Uniwersytet Warszawski jako uczelnia publiczna od 1 stycznia 2021 r. zostanie objęty przepisami ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (link do strony zewnętrznej), co oznacza obowiązek wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) na Uniwersytecie Warszawskim.

Wdrażanie PPK potrwa do 10 kwietnia 2021 r. Obecnie trwają prace zmierzające do wybrania instytucji finansowej zarządzającej środkami zgromadzonymi przez uczestników PPK. Informacja o wyborze instytucji zostanie przekazana w oddzielnym komunikacie.

Najpóźniej do 10.04.2021 r. zostanie podpisana umowa o prowadzanie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, które ukończyły 18 lat, ale nie ukończyły 55. roku życia (poza tymi, które złożyły deklarację rezygnacji z przystąpienia do PPK). W przypadku osób, które ukończyły 55 lat, a nie ukończyły 70. roku życia, umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta wyłącznie na ich wniosek (szczegóły w dalszej części komunikatu). Do instytucji finansowej wraz z umową zostanie przekazana lista osób, które przystąpiły do PPK (lista uczestników stanowi załącznik do umowy o prowadzenie PPK).

PPK to dobrowolny program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez osoby zatrudnione (pracowników i zleceniobiorców, którzy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym), pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami osób zatrudnionych, podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa.

PPK jest programem systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w ww. ustawie.

Osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK są podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu w Rzeczypospolitej Polskiej:

a) pracownicy zatrudnieni w ramach stosunku pracy (umowa o pracę, mianowanie);

b) osoby fizyczne, które ukończyły 18. rok życia, wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Uczestnictwo w PPK

Uczestnikami PPK stają się osoby zatrudnione, w imieniu których pracodawca podpisał umowę o prowadzenie PPK.

PPK – uczestnicy:

  1. automatyczny zapis – osoby zatrudnione w wieku od 18 do 54 lat (pracodawca jest zobowiązany do zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz wszystkich osób, które ukończyły 18 lat i nie ukończyły 55 lat, oraz które odpowiadają definicji osoby zatrudnionej);
  2. na wniosek – osoba zatrudniona, która ukończyła 55 lat i nie ukończyła jeszcze 70 lat, aby zostać uczestnikiem PPK, składa podmiotowi zatrudniającemu wniosek o przystąpienie do PPK – wzór wniosku o zawarcie umowy o prowadzenie PPK do pobrania ze strony: bsp.adm.uw.edu.pl/bsp/druki-i-formularze (link do podstrony)

Nie ma możliwości zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej, która ukończyła 70. rok życia.

Rezygnacja z oszczędzania w PPK

Uczestnictwo w PPK jest dobrowolne. Każda osoba zatrudniona ma możliwość rezygnacji z oszczędzania w PPK.  Rezygnacja z dokonywania wpłat do PPK następuje na podstawie deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu w formie pisemnej.

Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK – wzór określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2019 r. w sprawie deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych (link do strony zewnętrznej) do pobrania ze strony: bsp.adm.uw.edu.pl/bsp/druki-i-formularze (link do podstrony).

Deklarację należy złożyć wyłącznie w formie pisemnej. Forma pisemna – zgodnie z art. 78 § 1 kodeksu cywilnego do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli (np. deklaracji, wniosku). W myśl art. 781 kodeksu cywilnego równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej jest oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej, czyli w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK można złożyć od dnia 1 stycznia 2021 r.:

  • pracownicy etatowi – pisemnie do Biura Spraw Pracowniczych UW lub elektronicznie na adres: ppk.etat@adm.uw.edu.pl
  • osoby zatrudnione w ramach umowy zlecenia – pisemnie do Sekcji Prac Zleconych w Kwesturze UW lub elektronicznie na adres: ppk.zlecenie@adm.uw.edu.pl

Ponowny automatyczny zapis do PPK – dokonywanie wpłat do PPK po upływie okresu ważności deklaracji o rezygnacji z oszczędzania w PPK

Podmiot zatrudniający zobowiązany jest wznowić dokonywanie wpłat (co cztery lata) od dnia 1 kwietnia (pierwszy raz w 2023 r.) za każdą osobę zatrudnioną, która złożyła deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat, chyba że osoba ta nadal nie będzie zainteresowana oszczędzaniem w PPK i złoży podmiotowi zatrudniającemu nową deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Uczestnik PPK, który złożył deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, może w każdym czasie złożyć podmiotowi zatrudniającemu – w formie pisemnej – wniosek o ponowne dokonywanie wpłat do PPK – wzór wniosku o dokonywanie wpłat do PPK (dla osób, które złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK) do pobrania ze strony: bsp.adm.uw.edu.pl/bsp/druki-i-formularze (link do podstrony)

Składki w PPK (procent od wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe uczestnika PPK, także po przekroczeniu limitu 30- krotności):

  1. obowiązkowa składka podstawowa (pracownik – 2%, pracodawca – 1,5%);
  2. dobrowolna składka dodatkowa (pracownik: 0 – 2%, pracodawca: 0 – 2,5%).

Wpłaty finansowane przez pracodawcę:

  • nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
  • stanowią przychód uczestnika PPK, co oznacza, że od tych wpłat należy naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Szczegółowe informacje na temat PPK znajdą Państwo na stronie: www.mojeppk.pl/dla-pracownika.html (link do strony zewnętrznej)